Łapszne Niżne – interaktywne muzeum

Zadanie

Opracowaliśmy koncept materiałów edukacyjnych w formie interaktywnych aplikacji, tablic, quizów i zagadek dla odwiedzających edukatorium.

Zakres prac

  • Content marketing

Kooperacja

  • Open Group - Łukasz Pereszczak Client service, project management, produkcja filmowa, aplikacje interaktywne i koordynacja działań
  • Łukasz Liszka Projekty graficzne

Polski Spisz to niewielki skrawek ziemi przy granicy ze Słowacją, sąsiadujący z Podhalem oraz Pieninami. Znajduje się tutaj zaledwie kilkanaście miejscowości. Dość powiedzieć, że nie ma wśród nich ani jednego miasta, a głównym ośrodkiem są, liczące zaledwie 1 400 mieszkańców, Łapsze Niżne.

Chociaż turyści chętnie zapuszczają się w te okolice, to ich wizyty zwykle ograniczają się do odwiedzenia Zamku “Dunajec” w Niedzicy czy spaceru po pobliskiej tamie. Nie każdy wie, jak cenny przyrodniczo jest to obszar i co – poza słynną warownią – jest tu godne uwagi. Mało kto ma świadomość odrębności historycznej i kulturowej regionu, który często błędnie zaliczany jest do Podhala.

Wraz z powstaniem Historyczno-Kulturowo-Przyrodniczego Szlaku Wokół Tatr, którego przebieg wytyczony został przez kilka miejscowości Polskiego Spisza, pojawiła się szansa na rozwój turystyki w rzadziej odwiedzanych zakątkach regionu. Samorządowcy z Łapsz Niżnych szukając zachęty, która skłoni rowerzystów przemierzających tę trasę, do zrobienia sobie przerwy na Polskim Spiszu, postanowili otworzyć niewielki muzeum. My – wspólnie z firmą OPEN Group – mieliśmy pomóc w tym, by zyskało ono możliwie najatrakcyjniejszą formę.

Pomysł i koncepty materiałów edukacyjnych

Quiz i interaktywne układanki dla odwiedzających

Treści i copywriting do edukacyjnych aplikacji

Scenariusze krótkich filmów edukacyjnych

Rozwiązanie

Urzędnicy z Łapsz Niżnych mieli już opracowaną ogólną wizję muzeum, ale – jak mówi przysłowie – diabeł tkwi w szczegółach. Potrzebowali więc konkretnych pomysłów oraz angażujących treści, które przyciągną uwagę osób odwiedzających ekspozycję. 

Realizację projektu powierzono firmie OPEN group, która już na etapie tworzenia koncepcji zagospodarowania muzealnej przestrzeni poprosiła nas o wsparcie. W tej fazie dostarczaliśmy pomysły, które konfrontowane były z uwarunkowaniami architektonicznymi oraz budżetem. Chociaż nie specjalizujemy się w aranżacji wnętrz, miło nam z tego powodu, iż przyłożyliśmy rękę do ostatecznego wyglądu muzeum.

Content edukacyjny

Naszym głównym zadaniem było jednak wypełnienie ekspozycji treścią, która zaciekawi odbiorcę. Wymagało to zarówno dociekliwości i skrupulatności podczas zdobywania materiałów, jak i umiejętności składania pojedynczych faktów w pasjonującą historię. Mając do dyspozycji urządzenia multimedialnededykowane aplikacje (m.in. z interaktywną mapą czy wideo 360 stopni) oraz tradycyjne plansze chcieliśmy stworzyć opowieść o wyjątkowej krainie – chociaż niewielkiej, to z odrębną, bardzo barwną kulturą i charakterystyczna gwarą. O miejscu, które obfituje w malownicze krajobrazy i cenne zabytki oraz unikatowe gatunki flory i fauny.

Atrakcyjna forma muzeum miała nie tylko być zachętą dla turystów. Działalność tego typu instytucji pomaga też w umacnianiu poczucia tożsamości u samych mieszkańców – przede wszystkim u przedstawicieli młodszego pokolenia, które wymaga aby ważne informacje podawane były w możliwie najbardziej przystępny sposób. Dlatego też jedna z muzealnych sal wyposażona została w instalację, która ma kształtować proekologiczne postawy u najmłodszych, ucząc ich właściwej segregacji śmieci.

Flora i fauna

Geologia

Kuchnia i zwyczaje ludowe

Legendy i folklor

Materiał filmowy z otwarcia muzeum

Jak prezentuje się muzeum, w którego przygotowaniu braliśmy czynny udział? Efekt końcowy można zobaczyć w materiale 👉  TVP Kraków.

Zobacz także