Zadanie
Opracowanie strategii komunikacji i social media interaktywnego edukatorium poświęconego ludzkiemu ciału i miejscu człowieka w naturze.
Zakres prac
- Social media
- Strategia
Kooperacja
- NoMonday Stworzenie założeń brandingowych marki, projekt graficzny i wdrożenie strony www, client service, media plan kampanii.
Wyzwanie
Śląskie miasta z roku na rok zmieniają się nie do poznania. Obiekty, które nigdyś pełniły funkcję przemysłową lub od lat stały opuszczone, dziś zyskują nowy blask i edukacyjno-biznesowe funkcje. Za przykład mogą służyć Muzeum Śląskie w Katowicach, Centrum Edukacji i Biznesu Nowe Gliwice czy przyciągająca turystów do Zabrza kopalnia Guido.
W ślad za zmianami podąża też Rybnik, jeden z największych ośrodków miejskich w południowej części województwa śląskiego. Miasto od zawsze kojarzone z opieką medyczną postanowiło zrewitalizować zabytkowy szpital z XIX wieku i urządzić w jego wnętrzach nowoczesne Edukatorium, poświęcone ludzkiemu ciału, historii medycyny, zdrowej diecie oraz miejscu człowieka w naturze.
Z ramienia agencji NoMonday zostaliśmy zaproszeni do opracowania strategii komunikacji tego miejsca.
Rozwiązanie
Dzisiejsze muzea dalekie są od tych, jakie powstawały jeszcze kilkanaście lat temu. Muzealne gablotki i zakurzone eksponaty zastąpiły nowoczesne ekspozycje, pozwalające na zanurzenie się w opowiadanej historii, poznawanie tematu wszystkimi zmysłami i interakcję z prezentowanymi obiektami. Nie inaczej jest w rybnickim „Edukatorium Juliusz. To miejsce – podobnie jak warszawskie „Centrum Nauki Kopernik” czy znajdujące się we Wrocławiu „Hydropolis” – ma za zadanie pokazać, że nauka i wiedza może być niesamowicie ciekawa i nigdy nie nudzi.
Założenia strategiczne
Komunikacja, którą mieliśmy przygotować, musiała dobrze odzwierciedlać charakter obiektu i być dopasowana do oczekiwań współczesnego zwiedzającego. Cel, jaki przed nami postawiono, to umiejętne połączenie nowoczesnego przekazu z szacunkiem do tradycji i biografii Juliusza Rogera, od której zaczęła się historia tego miejsca.
Pozycjonowanie marki i analiza konkurencji
Segmentacja grup odwiedzających
Opracowanie misji i wizji marki
Stworzenie sloganu Edukatorium
Wypracowanie głównych wartości marki
Strategia social media
Pozycjonowanie marki
Pracę nad strategią rozpoczęliśmy od dogłębnego researchu, który objął trzy pola strategiczne. Na tej podstawie powstały pierwsze założenia strategiczne, które po warsztatach kreatywnych z kadrą zarządzającą Edukatorium posłużyły do stworzenia głównych założeń komunikacyjnych placówki.
1. Otoczenie rynkowe marki
Ze szczególnym naciskiem na najbliższe tego typu obiekty na Śląsku i referencyjne placówki w Polsce.
2. Poznanie potrzeb i oczekiwań potencjalnych grup zwiedzających
Ze specjalnym uwzględnieniem kadry edukacyjnej, rodziców z dziećmi oraz seniorów.
3. Zagłębienie się w historię obiektu oraz biografię i działaności twórcy szpitala
niemieckiego doktora Juliusza Rogera, którego niezwykła ciekawość i chęć poznawania świata zbliżyła nie tylko do mieszkających na tych ziemiach Ślązaków, ale także do ich kultury i obyczajów.
Wartości, misja i wizja
Tworząc strategię obiektu, który w swojej nazwie odwołuje się do imienia własnego patrona, nie sposób zapomnieć o tradycji i inspirującej historii założyciela dawnego szpitala. Juliusz Roger – bo o nim mowa – był niemieckim lekarzem i etnografem, którego niezwykła ciekawość inspirowała i inspiruje coraz to nowe pokolenia naukowców. Bez jego uporu i odwagi szpital nigdy by nie powstał, a duża część śląskich pieśni i zwyczajów popadłaby w zapomnienie.
Postać patrona stała się punktem wyjścia do opracowania fundamentów komunikacyjnych marki.
”Zaszczepić w odwiedzających wiedzę, że człowiek jest częścią natury.”
MISJA