Zadanie
Marketing treści: wsparcie kreatywne i copywritingowe nowo powstającej platformy 8academy oraz nadzór nad treściami marketingowymi po uruchomieniu content hubu marki, a także udział w dodatkowych akcjach społecznych, realizowanych przez firmę 8a.pl.
Zakres prac
- Content marketing
- Kampanie reklamowe
- Scenariusze filmów i animacji
- Social media
- Strategia
- Teksty www
Kooperacja
- Studio Challenge Projekt graficzny i wdrożenie strony
- Roksana Miarka i Piotr Deska Fotografia
Wyzwanie
8a.pl to jeden z najstarszych i najdłużej istniejących sklepów outdoorowych online na polskim rynku. Firma zajmuje się głównie sprzedażą i dystrybucją markowej odzieży górskiej, wspinaczkowej oraz sprzętu kempingowego takich uznanych marek jak: The North Face, Salewa, Berghaus, Zamberlan, Icebreaker czy Arcteryx.
Podstawowym założeniem 8a.pl jest sprzedaż sprzętu najwyższej jakości, niezawodnego i gwarantującego pełne bezpieczeństwo. Marka stawia sobie także za cel górską edukację, szerzenie szacunku do outdooru i budowanie zachowań proekologicznych.
Aby umocnić wizerunek lidera w branży i przyciągnąć do gór kolejne już pokolenie pasjonatów, 8a.pl postanowiło mocniej oprzeć się na działaniach branded content oraz rozpropagować działania prospołeczne.
Rozwiązanie
Zostaliśmy zaproszeni do projektu w momencie, gdy postanowiono zainwestować w marketing treści i podjęta została decyzja o stworzeniu 8academy, czyli content hubu marki, który miał szerzyć wiedzę o górach i dostarczać merytorycznych publikacji w oparciu o doświadczenie ekspertów i ludzi gór.
Choć początkowo mieliśmy wyłącznie zredagować teksty eksperckie na start portalu oraz napisać kilka własnych treści, to wkrótce przejęliśmy całościową opiekę nad publikowanymi artykułami, prowadząc w czterech pierwszych latach redakcję portalu.
Od podstaw budujemy outdoorowy content hub marki
Przez 4 lata prowadzimy redakcję portalu
Właściciele sklepu szukali agencji dobrze czującej tematykę górską, której specjalnością jest marketing treści. Na naszą korzyść przemawiały publikacje outdoorowe w magazynach online, National Geographic Traveler, Magazynie Górskim „NPM” oraz prowadzenie bloga outdoorowego Mountain Travel Bike (obecnie jako StoryHiker).
Cel był ambitny: tworzymy nową jakość na polskim rynku outdoorowym i wkrótce stajemy się jednym z najpoczytniejszych magazynów tego rodzaju w polskim internecie.
1. Stworzenie zakresu tematycznego portalu
Prace nad portalem zaczęliśmy u samych podstaw, pomagając w opracowaniu strategii treści. Powstały główne kategorie tematyczne, pokrywające się mniej więcej z oferowanym sprzętem oraz z poradami, testami i luźniejszymi w formie felietonami na temat gór, outdoorowych pasji czy miejsc wartych odwiedzenia.
Góry i trekking
Wspinaczka
Skitury
Sprzęt i porady
2. Redakcja pierwszych zakontraktowanych treści
Na start portalu miało być przygotowanych ponad 20 artykułów, obejmujących treści własne 8a.pl, zaprzyjaźnionych autorów oraz trekkingowe i górskie porady naszego autorstwa. Całość treści została przygotowana i zredagowana w ciągu dwóch miesięcy intensywnej pracy. Naszym zadaniem było także wprowadzenie gotowych już treści na platformę WordPress i wzbogacenie ich o materiały wizualne.
3. Przygotowanie treści na www
Po przygotowaniu głównej architektury strony przez Studio Challenge pozostało nam napisać treści do poszczególnych zakładek serwisu i przygotować press release. Serwis w końcu mógł ujrzeć światło dzienne. Zgodnie z umową, od tej chwili w każdym tygodniu mieliśmy czuwać nad zasileniem serwisu w trzy nowe, unikalne treści.
4. Zbudowanie redakcji
Aby osiągnąć zamierzony cel, musieliśmy przyciągnąć do serwisu postacie znane w górskim środowisku, ekspertów od wspinaczki, trekkingu, skiturów czy bezpieczeństwa w górach. W ten sposób do teamu 8academy dołączyły tak znane osoby jak himalaista i Dyrektor Sportowy Narodowej Wyprawy Zimowej na K2, Janusz Gołąb; piechur długodystansowy i bloger, Łukasz Supergan; fotograf górski Karol Nienartowicz, czy uznane w środowisku zawodowych wspinaczy sportsmanki: Karolina Ośka i Kinga Ociepka-Grzegulska.
5. Redakcja nadsyłanych treści i czuwanie nad harmonogramem
W każdym tygodniu naszej współpracy wychodziły minimum 3 treści z różnych zakresów tematycznych portalu. Nasza praca polegała zarówno na kontakcie z autorami, ustalaniu harmonogramu i pilnowaniu terminów publikacji (kompetencje project managera projektu), jak i na redakcji oraz publikacji przygotowanych treści na platformie WordPress (kompetencje copywriterskie i kreatywne).
6. Tworzenie własnych treści
Istotnym elementem stałej współpracy było także pisanie własnych treści dotyczących trekkingu, porad górskich, testów oraz informacji ze świata gór i outdooru. W trakcie dwóch lat współpracy z 8academy napisaliśmy 23 artykuły na wspomniane tematy.
Felietony górskie i dłuższe formy dziennikarskie
Testy i artykuły poradnikowe
Tworzenie PDF-ów i e-booków
W trakcie naszej współpracy z 8academy powstały dwa obszerne poradniki górskie. Publikacje pod tytułem „Lato w górach” i „Zima w górach” zbierały najlepsze artykuły poradnikowe tłumaczące zagadnienia dotyczące specyfiki wyjść górskich w danych porach roku oraz sprzętu, jaki potrzebny jest w tym konkretnym czasie. Naszym zadaniem była selekcja treści do publikacji, ich ponowna redakcja oraz kontakt z grafikiem składającym PDF-y.
Wywiad z Alexem Honnoldem
W ramach obowiązków redakcyjnych dwukrotnie wspomagaliśmy zespół 8academy na festiwalach górskich: Wondół Challenge w Szczyrku oraz na Festiwalu Górskim im. Andrzeja Zawady w Lądku-Zdroju. To właśnie na tym drugim festiwalu mieliśmy zaszczyt porozmawiać z Alexem Honnoldem, jednym z najbardziej znanych wspinaczy świata. Przeprowadzony przez nas wywiad w dużej mierze zdominował temat przejścia free solo – czyli bez żadnych zabezpieczeń – jednej z najtrudniejszych i najbardziej kultowych dróg świata „Freerider” w Parku Yosemite Valley w Stanach Zjednoczonych. Istotną część rozmowy stanowiły pytania o kręcony podczas przejścia film dokumentalny, reżyserowany przez Jimiego China „Free Solo”. Dzieło, które – wypada dodać – niespełna dwa lata później otrzymało Oscara 2019 za najlepszy film dokumentalny.
Freesolo trailer
Wywiad, który przeprowadziliśmy z Alexem Honnoldem można przeczytać tutaj.
Kończę bezpiecznie
Marketing treści może mieć nieco szerszy wymiar. Zaraz po uruchomieniu platformy 8academy wspieraliśmy kreatywnie kampanię „Kończę bezpiecznie”, w której 8a.pl przypominało o konieczności wiązania węzła na końcu liny wspinaczkowej. W kampanii, której twarzą został jeden z najbardziej znanych polskich wspinaczy, Łukasz Dudek, stworzyliśmy teksty na stronę internetową akcji, redagowaliśmy artykuły eksperckie oraz wspomagaliśmy firmę w zakresie tworzenia sloganu. Oprawę wizualną dla kampanii stworzyło Challenge Studio.
Nie śmieć gościu
Druga ze zrealizowanych wspólnie z 8a.pl akcji dotyczyła problemu śmiecenia w górach i odbiła się szerokim echem wśród górskiej społeczności. Jej główny element kreatywny stanowiła postać sympatycznego misia, narysowana przez śląskiego artystę grafika Krzysztofa Nowaka.
Projekt strony www i wizualizacje plakatów kolejny raz przygotowało Studio Challenge. Czuły Copywriter był odpowiedzialny za opracowanie strategii działań promocyjnych akcji, slogany, redakcję i opracowanie treści edukacyjnych na portal 8academy oraz za konkurs aktywacji: #misietupodoba.