Recykling treści. Co to takiego?

Recykling treści to ponowne wykorzystywanie tego, co już powstało i tworzenie na tej podstawie całkiem nowej marketingowej wartości. Ale na czym dokładnie polega taki zabieg kreatywny i czemu warto o tym pomyśleć na etapie układania harmonogramu publikacji lub zmiany strategii biznesowej?

Recykling treści w copywritingu i marketingu. Czy naprawdę jest potrzebny? 

Recykling treści może kojarzyć się z aktem lenistwa. Bo jak to, czemu korzystać z treści już raz napisanych i opublikowanych. Trzeba być aż tak wtórnym? Nie da się stworzyć czegoś nowego? Rozumiemy te wątpliwości, ale pozwól, że pokażemy Ci nasz punkt widzenia. 

Przede wszystkim, warto wiedzieć, jak tworzy się takie „przetwórstwo” treści. W zasadzie ogranicza Cię jedynie wyobraźnia. Oto kilka metod.

  1. Konwertowanie artykułu na interesującą formę wideo (z napisami lub bez).
  2. Przekształcenie infografiki w post do mediów społecznościowych.
  3. Wykorzystanie starych kampanii do stworzenia nowych.
  4. Utworzenie serii treści na bazie jednego źródła: długi artykuł lub e-book na krótsze posty w mediach społecznościowych i artykuły blogowe.

Oczywiście opcji na stole masz znacznie więcej. Ale na początek…

Cztery ważne pytania do rozważenia

Masz już treści na stronie, blogu czy w mediach społecznościowych. A teraz zadaj sobie takie pytania:

  1. Czy każda z nich dotarła do wszystkich Twoich grup docelowych (kontrahentów biznesowych, partnerów, klientów indywidualnych)?
  2. Czy obecny content spełnił oczekiwane założenia?
  3. Czy od momentu publikacji nie zmieniło się przez przypadek otoczenie rynkowe/biznesowe?
  4. Czy naprawdę o tym samym nie da się opowiedzieć inaczej?

Czasem osobom odpowiadającym za komunikację marki może się wydawać, że „już było o tym mówione”. Ale nie zawsze tak jest. To, że jako właściciel firmy pamiętasz o takiej publikacji, nie musi oznaczać, że Twoi odbiorcy również mają jej świadomość. Coś po prostu ma prawo im umknąć. 

A przecież Ty chcesz w pełni wykorzystać potencjał swojej komunikacji. Zwłaszcza że powinna ona być ciągła i regularna, bo tylko to generuje ruch w sieci i pozwala na budowanie oczekiwanego wizerunku

Pamiętaj, że recykling to nie jest grosza opcja. To jest rozwiązanie, które może w tym momencie, na tym etapie działalności, może okazać się dla Ciebie po prostu najkorzystniejsze. 

W czym pomoże Ci ekspert od recyklingu treści?

Spojrzenie zewnętrznego eksperta pozwoli Ci:

  • wyodrębnić najlepsze dotychczas stworzone treści (takie o największym potencjalne),
  • zredagować je na nowo (bez konieczności pisania od zera),
  • dostosować je do nowych formatów medialnych,
  • znaleźć „czerwone flagi” (dlaczego dana treść nie „zadziałała” wcześniej?),
  • poprawić najsłabsze punkty.

PORADA

Od czego zacząć taki „treściowy remanent”? Przede wszystkim, najpierw zrób kompleksowy przegląd tych komunikatów, które już się pojawiły (lub zleć to copywriterowi).

Dlatego, drogi Kliencie, pozwól nam zerknąć na swój content i zdecydować, jak możemy to wykorzystać. Punkt wejścia jest dla Ciebie wygodny, musisz tylko pokazać nam, co masz. A my opracujemy strategię komunikacji dla tych treści i nadamy im nową moc.

Korzyści mogą być większe, niż zakładasz

Recykling treści to metoda, która przyniesie Ci następujące korzyści. 

  1. Uwalniasz potencjał treści. Bo czasem jakiś interesujący post w mediach społecznościowych staje się pretekstem do tego, by rozwinąć go do nieco dłuższego wpisu blogowego. A jakaś krótka wzmianka w newsletterze staje się przyczynkiem do stworzenia ciekawej infografiki do opublikowania na LinkedIn. Przykłady można by mnożyć.
  2. Zyskujesz oszczędność czasu i energii. Korzystasz z czegoś, co już ma wartość i nie płacisz za wykonanie treści od nowa. To znacznie tańsze rozwiązanie, szczególnie jeśli jeszcze nie masz ustalonego pełnego budżetu na działania marketingowe.
  3. Docierasz do różnych grup docelowych. Newsletter możesz kierować do klientów B2B, a taką samą lub podobną treść na blogu – do odbiorców B2C. Treść video ze strony głównej może przecież równie dobrze trafić na kanał na YT itd.
  4. W ramach jednej treści możesz mieć wiele form multimedialnych. Również takich, które odpowiadają na zmieniające się oczekiwania audytorium. Przykład? Dłuższy film z Vimeo można skompresować pod względem przekazywanej treści do krótkiego klipu na YT Shorts czy na TikToka. Są różne kanały dotarcia.

Dla kogo recykling treści?

Warto pomyśleć o recyklingu treści, jeśli:

  • zależy Ci na tym, by utrzymywać stalą relację ze swoimi odbiorcami, ale nie masz chwilowo czasu lub zasobów na to, by realizować od podstaw nową strategię komunikacji;
  • na ten moment nie dysponujesz stałym zespołem, który mógłby regularnie tworzyć dla Ciebie taki content;
  • budżet aktualnie nie pozwala Ci na zatrudnienia na stałe specjalistów ds. marketingu lub zespołu copywriterów.

Współpraca z agencją copywriterską w zakresie „ponownego przetwarzania” treści może w tym przypadku okazać się zbawienna. Na przykład w Czułym Copywriterze zapewnimy Ci skalowalność i zagwarantujemy szybkie działanie „tu i teraz”. Jeśli będzie trzeba, to do gotowych już treści dobudujemy interesującą warstwę wizualną, dodamy dobre zdjęcia albo przekujemy stare zasoby w nową wartość. 

Specjalista od recyklingowanych treści może być dla Ciebie “dodatkowym okiem”, które spojrzy na dane zagadnienie trochę z innej perspektywy. Wyciągnie wnoski. Naoliwi maszynę. I wprawi ją w ruch. 

To jak, gotowy/a do takiej ekscytującej przeprawy?

Wyruszaj razem z teamem Czuły Copywriter. Skontaktuj się z nami i powiedz, jak możemy Ci pomoc.

Zobacz także