Czym zajmuje się copywriter?

Zastanawiasz się, czym zajmuje się copywriter? Zakres prac, do jakich możesz go wynająć, jest naprawdę szeroki. Na tyle szeroki, że w zasadzie trudno określić jednoznacznie co może stworzyć dla Ciebie osoba zajmująca się tą profesją. Hasła reklamowe i slogany, teksty rymowane i pisane prozą, korekta treści i pomysły na kampanię reklamową, treści do social media i opisy produktów, nazewnictwo, przemówienia, scenariusze… Wszystko to, i dużo więcej, leży w gestii uzdolnionego copywritera.

Co więcej, usługi tego typu wykraczają wyłącznie poza pisanie sensu stricto. Może to być również tworzenie konceptów kreatywnych (tzw. big idea), platform komunikacji, pomysłów marketingowych czy usług z zakresu strategii marki. Wynajęcie copywritera nie musi się ograniczać tylko do sprzedaży i reklamy, bo równie dobrze może to być cel edukacyjny, informacyjny czy wizerunkowy.

Gdybym miał wskazać podstawowe usługi, jakie oferuje doświadczony copywriter, to można by je podzielić na te:

  • związane z umiejętnością “składania” tekstów,
  • i te kreatywno-marketingowe.

Przyjrzyjmy się bliżej konkretnym grupom.

01. Naming

Możesz mieć unikalny pomysł na biznes. Możesz mieć rozbudowaną sieć dystrybucji i potrzebny sprzęt. Możesz wynająć najlepszych ludzi i biura. Możesz mieć szczere chęci i głowę pełną pomysłów, ale bez jednej rzeczy nigdy nie ruszysz z miejsca. Tą rzeczą jest nazwa. Bez niej o Twoim biznesie najzwyczajniej w świecie nikt nie usłyszy.

Jeśli zależy Ci na nazwie oryginalnej, łatwej do zapamiętania, zwracającej na siebie uwagę, a jednocześnie pozwalającej w łatwy sposób powiązać usługę lub produkt z branżą, w której będziesz działał, to copywriter z pewnością się przyda.

Co może dla ciebie zrobić?

Opracuje listę kilku-kilkunastu propozycji, sprawdzi dostępność adresu internetowego, przeszuka rynek pod kątem nazw konkurencyjnych, doradzi, wskaże silne i słabe strony różnych rozwiązań.

Od czego zależy wycena namingu?

  • Nasycenia rynku.
  • Liczby nazw, które są potrzebne.
  • Liczby nazw, które zaprezentuje copywriter w ramach zlecenia.
  • Serii poprawek.
  • Języka, w jakim ma być stworzona nazwa.
  • Wolnych domen z daną końcówką: np. pl., com. eu.
  • Sprawdzenie praw własności nazwy w bazach patentowych.

02. Czym zajmuje się copywriter? Tworzy teksty na www / landing pages

Strona internetowa to podstawa Twojej obecności w sieci, a zarazem doskonała okazja do sprzedaży i budowania wizerunku. Copywriter napisze teksty zarówno na potrzeby tzw. landing page’ów, mających wywołać określony cel sprzedażowy, na stronę firmową produktu lub przedsiębiorstwa, jak i na rozbudowany portal o kilkudziesięciu zakładkach.

Copywriterzy pomagają też często z tekstami do zakładek „O NAS”, tworząc unikatowy i atrakcyjny dla odbiorcy końcowego wizerunek firmy. Takie teksty mogą mieć charakter storytellingu, który wciąga czytającego w opowieść marki, przedstawia historię założycieli i motywy kierujące ich działalnością.

Od czego zależy wycena tekstów na stronę internetową?

  • Liczba zakładek.
  • Stopień skomplikowania tematu.
  • Jakość przekazanych materiałów lub potrzeba ich zgromadzenia (research).
  • Ograniczenia czasowe.
  • Ewentualny koncept kreatywny: pomysł na prezentację treści.

03. Opisy produktów

Ta kategoria to bardzo często element składowy poprzedniej usługi. O ile jednak zlecenia na teksty www dotyczą zwykle stron dopiero projektowanych lub nowopowstających zakładek, o tyle opisy produktów zwykle powiązane są z e-commerce i mogą dotyczyć setek lub nawet tysięcy przedmiotów. Napisanie o każdym z nich językiem korzyści i bez powielania identycznego wzorca to ogrom pracy, z którym trudno poradzić sobie bez dedykowanej do tego osoby.

Tego typu treści mogą także dotyczyć tekstów drukowanych, które mają postać folderu sprzedażowego lub katalogu, który wspiera sprzedaż online lub – w niektórych branżach – jest głównym nośnikiem sprzedaży.

Od czego zależy wycena opisów produktowych?

  • Liczba produktów do opisania.
  • Stopień skomplikowania tematu.
  • Jakość przekazanych materiałów lub ich brak.
  • Ograniczenia czasowe.
  • Stała obsługa lub jednorazowy charakter zlecenia.

04. Czym zajmuje się copywriter? Wymyśla slogany i hasła.

Choć krótki w formie, to bogaty w treść. Mówi wiele o celach, misji firmy i jej kulturze. Cała sztuka w tym, by był nośny, nieprzegadany, a jednocześnie oryginalny i zapadał w pamięć.

Slogan marki nie zajmuje wiele miejsca na papierze (ekranie), ale strategicznie jego waga jest nie do przecenienia. Razem z logo i nazwą tworzy komunikacyjne trio, które, na dzień dobry, wita klienta podczas pierwszej styczności z marką. Lepiej, by było to „dzień dobry”, na które chce się odpowiadać.

Od czego zależy wycena sloganu i hasła?

  • Język, w którym slogan ma być stworzony. Polski? Angielski? A może uniwersalne hasło, które będzie dobrze brzmiało w obu językach?
  • Nasycenie rynku i konkurencja.
  • Skomplikowanie charakteru świadczonej usługi.
  • Liczba sloganów do wyboru.
  • Sprawdzenie praw własności sloganu w bazach patentowych.

05. Social media

Czasami będą to merytoryczne, nastawione na informacje treści. Często kreatywne hasła wsparte unikatowymi grafikami. Jeszcze innym razem – posty stricte sprzedażowe i perswazyjne.

Każda marka ma swój indywidualny styl i potrzeby komunikacyjne. Dobry copywriter wypracuje je od podstaw lub w kreatywny sposób wzbogaci to, co było do tej pory komunikowane.

Może pracować w zakresie samego „pisania postów” lub szerzej w zakresie „kreowania treści” – dając kompleksowe wytyczne co do pożądanych zdjęć, projektów graficznych, a nawet materiałów wideo czy konkursów.

Najszersza oferta obejmuje komplet działań w mediach społecznościowych, łącznie z publikacją, moderacją treści oraz targetowaniem reklam. Tego typu obsługą często zajmują się wyspecjalizowane agencje social media.

Istotnym elementem działań w mediach społecznościowych są często konkursy konsumenckie, choć równie dobrze można by je uznać za odrębną grupę zleceń.

Copywriter pomoże w tym zakresie opracować pomysł na aktywację, dostarczy stosowne teksty, hasła i ewentualne pomysły na zagadki, które będzie można wykorzystać, by zachęcić konsumenta do interakcji z marką.

Od czego zależy wycena prowadzenia mediów społecznościowych?

  • Ilość kanałów social media, do których ma być tworzona komunikacja, np. Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok itd.
  • Liczba postów, jakie proponowane są w określonym przedziale czasowym: np. 12 postów na miesiąc / 4 na tydzień, itp.
  • Stopień zaangażowania w kreowanie treści (copywriting, projektowanie graficzne, moderacja).

06. Czym zajmuje się copywriter? Pisze teksty sprzedażowe.

Czasami będzie Ci potrzebna prezentacja opisująca produkt lub usługi, które świadczysz, a innym razem materiały które zaprezentują wyróżniki firmy, zespół lub unikatowość twojego procesu sprzedażowego / produkcyjnego. Takie materiały możesz wykorzystać do promocji marki i swoich produktów, pokazać podczas targów, eventów handlowych i w relacjach z klientami lub potencjalnymi partnerami.

Doświadczony copywriter nie tylko stworzy teksty do takich materiałów, ale pomoże także w opracowaniu konceptu komunikacji. Mogą one przyjąć zarówno tradycyjną, drukowaną formę folderów reklamowych i ulotek, jak i postać cyfrową (pliki PDF, mini prezentacje online, materiały interaktywne, itp).

Od czego zależy wycena tekstów sprzedażowych?

  • Obszerność i skomplikowanie zlecenia.
  • Konieczność przeprowadzenia konsultacji lub warsztatów z klientem, by lepiej zrozumieć jego potrzeby.
  • Ograniczenia czasowe.

07. Czym zajmuje się copywriter? Content marketingiem / marketingiem treści

Branded content, czyli treści eksperckie firmowane przez firmę, to chyba najbardziej obszerna i dynamicznie rozwijająca się działka copywritingu. Wszystko zaczęło się kilka lat temu od blogów, potem przyszedł czas na poradniki video, a dziś prym wiodą podcasty.

Ta działka copywritingu jest na tyle szeroka i zróżnicowana, że nie sposób zamknąć jej w krótkim podsumowaniu, a o każdym z wymienionych narzędzi można spokojnie napisać niejeden artykuł.

W tym miejscu wymienię jedynie możliwe rozwiązania, z jakich marka może skorzystać, chcąc dotrzeć do swoich odbiorców z wiedzą i poradami na temat własnych produktów i usług.

Z grubsza rzecz biorąc, content marketing można podzielić na cztery grupy treści:

1. Treści pisane (w formie cyfrowej lub papierowej):

  • artykuły blogowe / prowadzenie własnego bloga firmowego (np. 8Academy, BezTarcia.pl, APA Lab);
  • wywiady pisane (np. Hennessy wywiad z OSTR lub Mistrzem Świata Barmanów);
  • e-booki;
  • whitepapers;
  • raporty (np. raporty roczne);
  • SEO copywriting;
  • własne czasopismo dystrybuowane offline (np. “W podróż” tworzone przez PKP);
  • książki, poradniki lub bajki dla dzieci (np. seria książek kucharskich i poradnikowych “Lidl” lub bajki z serii “Gang Świeżaków” stworzone przez Biedronkę).

2. Treści video:

  • poradniki video na YT lub do social mediów (IG TV, Facebook);
  • kanał na YouTube;
  • serial video w internecie (np. whisky);
  • własny program telewizyjny.

3. Treści audio:

  • podcast firmowy lub firmowe (np. Deloitte Digital marketing update), często wzbogacone o transkrypt video lub dodatkowe materiały z wymienionych;
  • materiały muzyczne;
  • własny festiwal muzyczny (np. Męskie Granie, którego mecenasem jest marka Żywiec).

4. Treści wizualne i interaktywne:

  • infografiki edukacyjne;
  • komiksy;
  • serie postów w social mediach;
  • galerie zdjęć;
  • gry planszowe i elektroniczne;
  • ilustracje i postery;
  • specjalne strony scrollowane przedstawiające określoną historię ( np. Fundacja im. Palucha);
  • aplikacje mobilne;
  • memy.

Od czego zależy wycena przygotowania content marketingu?

  • Obszerność materiałów i stopień ich skomplikowania.
  • Częstotliwości prac dla marki: obsługa stała czy jednorazowa treść?
  • Charakteru obsługi: same treści, czy może także ich przygotowanie koncepcyjne, pomysły, prowadzenie redakcji i bloga, umieszczanie treści na platformie internetowej?

08. Ghostwriting

Czasami musisz napisać coś pod własnym nazwiskiem, ale w natłoku spraw i obowiązków może Ci brakować czasu, skupienia lub umiejętności, by opracować temat jak należy. W takim przypadku zjawia się copywriter. Pomoże z przemówieniem, esejem, raportem, a nawet z książką, jeśli masz takową w planach. Ty dostarczasz pomysł, potrzebę i ekspercką wiedzę, copywriter pióro i stosowne umiejętności.

Od czego zależy wycena ghostwritingu?

  • Charakter zlecenia i jego obszerność.
  • Czasu, w jakim trzeba oddać projekt.
  • Zakres researchu, jaki musi przygotować copywriter.

09. Czym zajmuje się copywriter? Przygotowuje teksty sponsorowane / PR.

Typowe teksty informacyjne mark  to zwykle domena działów Public Relations, ale nie każda firma może sobie na taki dział pozwolić. Wprawny copywriter bez większych problemów napisze tego typu tekst. W zależności od Twoich potrzeb może on przyjąć jedną z poniższych form i być opublikowany pod patronatem marki w mediach papierowych lub cyfrowych.

  • Press release / komunikat prasowy.
  • Artykuł sponsorowany na zadany temat.
  • Wywiad.
  • Inne materiały dziennikarskie.

Od czego zależy wycena materiałów PR?

  • Zakres i kompleksowość zlecenia.
  • Materiał po polsku lub dwujęzyczny.
  • Charakter współpracy: stała lub czasowa.
  • Skomplikowanie materiału, który ma zostać opracowany.

10. Czym zajmuje się copywriter? Pisze scenariusze spotów TV, radiowych i animacji.

Treści video są dziś wszędzie i dawno wykroczyły poza obszar tradycyjnie pojmowanej telewizji. Bez względu na to, czy chcesz stworzyć krótką animację do mediów społecznościowych, scenariusz odcinka na własny kanał You Tube, czy zasięgowy spot telewizyjny, w każdym z tych przypadków będzie Ci potrzebny przyciągający uwagę scenariusz. Treść, która w interesujący sposób opowie o Twojej marce lub proponowanych usługach.

Tego typu działania mogą być oczywiście elementem szerszej strategii contetowej lub jednorazową akcją promocyjną, ale jedno jest pewne. Nie możesz – a przynajmniej nie powinieneś! – robić tego bez określonego scenariusza. Doświadczony copywriter podpowie nie tylko, co i jak powiedzieć, ale opracuje także wizualne wytyczne dla grafika, animatora lub filmowca, który dostarczy Ci kompleksowy spot.

Od czego zależy wycena scenariusza?

  • Długość i charakter produkcji.
  • Kompleksowości opracowania – sama ścieżka lektorska czy także koncept filmu.
  • Materiał po polsku lub dwujęzyczny.
  • Seria poprawek.
  • Dostępność copywritera podczas sesji zdjęciowej / realizacji materiału.

11. Pomysły na kampanię / reklamę

No i na koniec crème de la crème. Big idea. Coś większego niż jeden artykuł, pojedynczy spot albo hasło. Idea, którą da się “rozwałkować” na różne media i kanały komunikacji. Która przyciągnie uwagę konsumentów i sprawi, że marka sprzeda to, na czym jej zależy. W tej dziedzinie liczy się przede wszystkim oryginalność, wyczucie potrzeb i problemów grupy docelowej, umiejętność wzbudzenia zainteresowania oraz emocji no i “to coś.”

A co?

No właśnie to nie jest już takie proste do zdefiniowania…

Bo dobra kampania to sztuka. A ta, dla każdego znaczy coś innego.

Od czego zależy wycena pomysłu na kampanię reklamową?

  • Posiadanie lub nieposiadanie strategii produktu / sprzedaży.
  • Okres trwania kampanii: czy ma to być jednorazowa kampania sprzedażowa, czy działania zakrojone na dłuższy okres (np. kampania „Chce się Ż” marki Żywiec).
  • Ilość kanałów, w których ma się pojawić kampania: praktycznie każdy z powyższych punktów może być elementem kampanii reklamowej.
  • Rodzaj produktu, który będzie reklamowany.

11. Czym zajmuje się copywriter? Pisze rymowanki, wierszyki, życzenia, piosenki, komiksy, bajki…

Tu nie ma wielkiej ideologii, choć bardzo często potrzebne są nie lada umiejętności i giętki język. Tego typu zlecenia idealnie sprawdzają się wówczas, gdy własnym klientom czy pracownikom trzeba wysłać niestandardowe życzenia, ofiarować prezent albo zaskoczyć influencera przesyłką, która przyciągnie jego uwagę.

12. Czym zajmuje się copywriter? Ambientem, guerrilla marketingiem i innymi działaniami niestandardowymi.

Czasami copywriting wykracza poza ramy tradycyjnie pojętej reklamy i szuka sposobu na opowiedzenie historii marki w bardziej niestandardowy sposób. W takim przypadku bardzo często inspiracji dostarcza oryginalny nośnik lub kontekst jego użycia. Copywriter może opracować pomysł na taką reklamę, począwszy od rozpisania idei, po stworzenie potrzebnych haseł i tekstów a na współpracy z designerem kończąc.

Zobacz także